:: دوره 3، شماره 12 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 3 شماره 12 صفحات 23-13 برگشت به فهرست نسخه ها
نقدی بر حق برآموزش رایگان کودکان و نوجوانان در ایران
حسین کیانی اردبیلی
گروه حقوق خصوص، دانشکده حقوق، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (357 مشاهده)
زمینه و هدف: حق اساسی هر کودک برای آموزش و تعهدات کشورها در راستای دستیابی به این حق در کنوانسیون حقوق کودک مورد تأکید قرار گرفته است. در سطح آموزش ابتدایی کشورهای عضو موظف به فراهم‌آوردن آموزش ابتدایی رایگان هستند. همچنین دولت‌ها به موجب قوانین اساسی خود و میثاق‌های جهانی متعهدند که تربیت رسمی و عمومی را با کیفیت مطلوب و کامل برای آحاد جامعه محقق کنند. این مطالعه با هدف بررسی حق بر آموزش رایگان در اسناد و قوانین مربوطه و وضعیت آن در ایران انجام شد.
روش: روش تحقیق به صورت توصیفی است و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه­ای انجام شده است.
یافته‌ها: اصل سی­ام و بند سوم اصل سوم قانون اساسی و مواد اول و دوم قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیلی کودکان ایرانی بر اهمیت و اجباری‌بودن آموزش و پرورش حکایت دارند. خوشبختانه در چند سال اخیر وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزش مقطع ابتدایی قدم‌های چشم‌گیری برداشته است لیکن هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب و توسعه حق آموزش رایگان و باکیفیت فاصله است.
نتیجه‌گیری: تأمین حق آموزش رایگان مستلزم ایجاد اولویت، سیاستگذاری، پشتیبانی، کیفی­سازی و نظارت قانونی و بسترسازی الزام همگانی برای حضور در دوره­های ضروری آموزشی است.
واژه‌های کلیدی: حق، نقض حق، حق بر آموزش و پرورش، آموزش رایگان
متن کامل [PDF 577 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1401/11/2 | پذیرش: 1400/12/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 12 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها