نقدی بر حق برآموزش رایگان کودکان و نوجوانان در ایران
|
حسین کیانی اردبیلی |
گروه حقوق خصوص، دانشکده حقوق، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. |
|
چکیده: (660 مشاهده) |
زمینه و هدف: حق اساسی هر کودک برای آموزش و تعهدات کشورها در راستای دستیابی به این حق در کنوانسیون حقوق کودک مورد تأکید قرار گرفته است. در سطح آموزش ابتدایی کشورهای عضو موظف به فراهمآوردن آموزش ابتدایی رایگان هستند. همچنین دولتها به موجب قوانین اساسی خود و میثاقهای جهانی متعهدند که تربیت رسمی و عمومی را با کیفیت مطلوب و کامل برای آحاد جامعه محقق کنند. این مطالعه با هدف بررسی حق بر آموزش رایگان در اسناد و قوانین مربوطه و وضعیت آن در ایران انجام شد.
روش: روش تحقیق به صورت توصیفی است و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای انجام شده است.
یافتهها: اصل سیام و بند سوم اصل سوم قانون اساسی و مواد اول و دوم قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیلی کودکان ایرانی بر اهمیت و اجباریبودن آموزش و پرورش حکایت دارند. خوشبختانه در چند سال اخیر وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزش مقطع ابتدایی قدمهای چشمگیری برداشته است لیکن هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب و توسعه حق آموزش رایگان و باکیفیت فاصله است.
نتیجهگیری: تأمین حق آموزش رایگان مستلزم ایجاد اولویت، سیاستگذاری، پشتیبانی، کیفیسازی و نظارت قانونی و بسترسازی الزام همگانی برای حضور در دورههای ضروری آموزشی است. |
|
واژههای کلیدی: حق، نقض حق، حق بر آموزش و پرورش، آموزش رایگان |
|
متن کامل [PDF 577 kb]
(205 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1401/11/2 | پذیرش: 1400/12/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|