:: دوره 2، شماره 7 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 2 شماره 7 صفحات 103-79 برگشت به فهرست نسخه ها
حق بر آموزش کودکان توان‌خواه ذهنی از منظر اسناد بین‌المللی حقوق بشر و حقوق ایران
هدی سادات پرن ، محمد علی پورمتقی
دانشکده حقوق، دانشگاه مفید، قم، ایران.
چکیده:   (250 مشاهده)
حق بر آموزش، به عنوان یک حق بشری، از مهم­ترین حقوق مصرح در اسناد بین­المللی و داخلی برای همه انسان­ها می­‌باشد و در اسناد بین‌المللی هم چون اعلامیه جهانی حقوق بشر و قوانین داخلی ایران مانند قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته است. از حساس­ترین طیف­‌های برخوردار از حق بر آموزش، کودکان توان­خواه ذهنی هستند که زمینه­‌ها و دلایل مختلفی ممکن است آنان را در رسیدن به حق خود با موانعی مواجه نماید. مسلم است که کم‌­توانی نباید مانع برخورداری کودکان از این حق مهم بشری گردد؛ اما متاسفانه در عمل ما شاهد چالش‌­ها و مشکلاتی در حوزه بین­‌المللی و داخلی در ایران که مانع تحصیل و آموزش به موقع و مناسب کودکان توان­خواه ذهنی می­‌باشند، هستیم. از مهمترین مشکلات در این رابطه، خلأ قانونی و به تبع آن کاستی­‌ها و نواقص اجرایی در نظام داخلی برای حمایت و تأمین همه جانبه حق بر آموزش در مورد کودکان توان­‌خواه ذهنی است. در این رابطه لازم است، قانون­‌گذار با توجه به وضعیت خاص کودکان توان­‌خواه ذهنی، به این موضوع توجه ویژه­ای مبذول دارد.
واژه‌های کلیدی: حقوق کودک، کودکان توان‌خواه ذهنی، حق بر آموزش، خلأ قانونی
متن کامل [PDF 859 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/5/12 | پذیرش: 1399/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 7 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها