[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
فرم‌ها::
ثبت نام::
ارسال مقاله::
کنگره و کنفرانس ها::
دریافت فایل چکیده مقالات::
گنجینه کتاب::
پیوندهای مرتبط::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 7 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 2 شماره 7 صفحات 103-79 برگشت به فهرست نسخه ها
حق بر آموزش کودکان توان‌خواه ذهنی از منظر اسناد بین‌المللی حقوق بشر و حقوق ایران
هدی سادات پرن ، محمد علی پورمتقی
دانشکده حقوق، دانشگاه مفید، قم، ایران.
چکیده:   (367 مشاهده)
حق بر آموزش، به عنوان یک حق بشری، از مهم­ترین حقوق مصرح در اسناد بین­المللی و داخلی برای همه انسان­ها می­‌باشد و در اسناد بین‌المللی هم چون اعلامیه جهانی حقوق بشر و قوانین داخلی ایران مانند قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته است. از حساس­ترین طیف­‌های برخوردار از حق بر آموزش، کودکان توان­خواه ذهنی هستند که زمینه­‌ها و دلایل مختلفی ممکن است آنان را در رسیدن به حق خود با موانعی مواجه نماید. مسلم است که کم‌­توانی نباید مانع برخورداری کودکان از این حق مهم بشری گردد؛ اما متاسفانه در عمل ما شاهد چالش‌­ها و مشکلاتی در حوزه بین­‌المللی و داخلی در ایران که مانع تحصیل و آموزش به موقع و مناسب کودکان توان­خواه ذهنی می­‌باشند، هستیم. از مهمترین مشکلات در این رابطه، خلأ قانونی و به تبع آن کاستی­‌ها و نواقص اجرایی در نظام داخلی برای حمایت و تأمین همه جانبه حق بر آموزش در مورد کودکان توان­‌خواه ذهنی است. در این رابطه لازم است، قانون­‌گذار با توجه به وضعیت خاص کودکان توان­‌خواه ذهنی، به این موضوع توجه ویژه­ای مبذول دارد.
واژه‌های کلیدی: حقوق کودک، کودکان توان‌خواه ذهنی، حق بر آموزش، خلأ قانونی
متن کامل [PDF 859 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/5/12 | پذیرش: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Paran H S, Pourmottaghi M A. The Right to Education of Children with Need of Mental Rehabilitation in International Human Rights Documents and Iranian Law. Child Rights 2020; 2 (7) :79-103
URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-42-fa.html

پرن هدی سادات، پورمتقی محمد علی. حق بر آموزش کودکان توان‌خواه ذهنی از منظر اسناد بین‌المللی حقوق بشر و حقوق ایران. فصلنامه حقوق کودک. 1399; 2 (7) :79-103

URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-42-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 7 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حقوق کودک Child Rights Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660