[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
فرم‌ها::
ثبت نام::
ارسال مقاله::
تماس با ما::
گنجینه کتاب::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 17 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 5 شماره 17 صفحات 0-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بزه ناشی از بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز در رده سنی کودکان و نوجوانان
سید محمد کیکاوسی ، مارال جعفری قاضی جهانی
گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (243 مشاهده)
زمینه و هدف: بازی‌های رایانه‌ای به دلیل داشتن جذابیت‌های سمعی و بصری ناشی از تصاویر متنوع و گیرا به عنوان پدیده نوین در میان کودکان و نوجوانان پرطرفدار است. این بازی‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند اثرات مثبتی مانند پرورش استعدادها، ایجاد خلاقیت و افزایش بهره هوشی به همراه داشته باشد، به دلایل گوناگونی از جمله استفاده غیر متعارف و بدون محدودیت کمی و کیفی، پیامدهای بسیار ناهنجار داشته باشد. از این رو این پرسش مطرح می‌شود که دامنه و گستردگی استفاده از این پدیده سرگرم‌کننده تا چه اندازه می‌تواند مناسب کودک و نوجوان باشد؟ لذا نگارش حاضر به منظور آسیب‌شناسی بازی‌های مورد نظر بر روی رفتار کودکان و نوجوانان صورت گرفته و هدف از آن بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر تمایلات بزه‌کارانه و انحراف کودکان و نوجوانان است.
روش: در این خصوص، از نظر متخصصان روان‌شناسی و صاحب‌نظران علوم تربیتی و نیز یافته‌های پژوهشی به دست‌آمده از مطالعه رفتار گروه هدف بهره جسته است.
یافته‌ها: بر اساس بررسی‌های به عمل‌آمده، می‌توان گفت تقویت حس پرخاشگری در ذهن و روان کاربران که در بسیاری از بازی‌های خشونت‌آمیز مشاهده می‌شود، رفته‌رفته و به صورت ناخودآگاه به ستیزه‌جویی آن‌ها در رفتار و ترغیب به اعمال ناهنجار در دراز مدت می‌انجامد. کودکان و نوجوانان در انجام بازی، کشتار اهداف از پیش‌ تعیین شده و تخریب محیط پیرامون بازی با افشردن ابزارهای بازی دست زده و این نقش مخربانه نهادینه شده و در اندیشه آن‌ها، ارتکاب جرم و جنحه را سهل می‌انگارد. آنگاه کودک و نوجوانی که در نقش بازی‌های خود فرو رفته، قدرت درک مرزبندی میان دنیای مجازی و واقعیت را از دست داده و سعی می‌کند آنچه فرا گرفته، در دنیای بیرون بیازماید و تجربه کند. این آسیب روانی و اجتماعی در کنش بسیاری از بزه‌کاران کانون‌های اصلاح و تربیت مشاهده و مورد ارزیابی واقع شده است، لذا توجه بیش از پیش به این مقوله، همان‌گونه که صاحب‌نظران حوزه‌های روان‌شناسی، اجتماعی و علوم تربیتی بدان هشدار نموده‌اند، حائز اهمیت بوده و در وهله نخست مراقبت‌های والدین را می‌طلبد.
نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که اعتیاد کودکان و نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای به ویژه بازی‌های خشن می‌تواند آسیب‌های عمیقی به روان آن‌ها وارد کند و شخصیت ستیزه‌جو، مخرب و جنایتکار را در آن‌ها ایجاد کند.
واژه‌های کلیدی: بازی رایانه‌ای، سهل‌انگاری بزه، روان‌شناسی جرم، کودک و نوجوان
متن کامل [PDF 457 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/17 | پذیرش: 1402/3/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keykvosi S M, Jafari Ghazi Jahani1 M. Propensity to Crime among Children and Adolescents Caused by Computer Games. Child Rights 2023; 5 (17) :45-0
URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-148-fa.html

کیکاوسی سید محمد، جعفری قاضی جهانی مارال. بزه ناشی از بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز در رده سنی کودکان و نوجوانان. فصلنامه حقوق کودک. 1402; 5 (17) :45-0

URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-148-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 17 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حقوق کودک Child Rights Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652