[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
فرم‌ها::
ثبت نام::
ارسال مقاله::
تماس با ما::
گنجینه کتاب::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 16 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 4 شماره 16 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
آلودگی هوا و تهدید حقوق کودک؛ رهیافتی بر دوگانه حق بر آموزش و حق بر سلامت
میثم کلهرنیا گلکار
انجمن علمی حقوق کودک ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (189 مشاهده)
زمینه و هدف: پس از نشست پاندمی و برپایی آموزش حضوری، اینک افزایش آلودگی هوا، بار دیگر، آموزش حضوری را در کشور به چالش کشیده است. پیش از این تفوّق آموزش حضوری بر آموزش محض مجازی در مطالعات و بررسی‌ها مشخص شده است. با این حال تصمیم بر آموزش حضوری در شرایط آلودگی به رغم تأمین حق بر آموزش، نقض حق بر سلامت کودکان را به همراه داشته، نزاع میان حق‌ها و اختلاف رویکردها را برمی‌انگیزد. این تحقیق با هدف چاره‌جویی برای حل این دوگانه ملی به انجام خواهد رسید.
روش: تحقیق حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای و گزارش‌های علمی انجام می‌شود.
یافته‌ها: با اذعان به اینکه حق بر سلامت از حقوق اساسی کودکان و مقدم بر حق آموزش تلقی می‌شود، لازم است با اجتناب از اظهار نظرهای شتاب‌زده و یکسویه، ضمن تشکیل کارگروهی علمی به عنوان بازوی مشورتیِ کمیته/ کارگروه اضطرار یا مستقیماً طرف مشورت ریاست جمهوری، شامل نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده ویژه رییس جمهور با تخصص حقوق کودک، ضمن تعیین مضرات و تهدیدات بالقوه و بالفعل ناشی از قرارگرفتن در معرض آلودگی برای دانش‌آموزان در موازنه با اثرات محرومیت از آموزش حضوری و همچنین با نظرداشت امکانات محیطی، شرایط مدارس و ظرفیت آموزش غیر حضوری، همراه با پایش نظرات کودکان و والدین به ویژه از طریق انجمن­های اولیاء و شوراهای دانش­آموزی، نسبت به اتخاذ تصمیم‌گیری‌های منطقی و علمی در این زمینه مبادرت شود.
نتیجه‌گیری: رویکرد آموزش تلفیقی نیمه‌حضوری (حضوری ـ غیر حضوری) با برنامه‌ای مدون و منسجم که تأثیرات مطلوب آن بر ارتقای وضعیت آموزش توأم با کاهش هزینه‌ها و مخاطرات آموزش حضوری، مبرهن است، رهیافتی برای آشتی حق بر آموزش و حق بر سلامت کودکان ایران زمین خواهد بود.

 
واژه‌های کلیدی: آلودگی هوا، حق بر سلامت، حق بر آموزش، آموزش نیمه‌حضوری (تلفیقی)
متن کامل [PDF 543 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/24 | پذیرش: 1401/7/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalhornia Golkar M. Air Pollution and Threats to Children's Rights; a Approach to the Conflict between the Right to Education and the Right to Health. Child Rights 2023; 4 (16) :1-12
URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-130-fa.html

کلهرنیا گلکار میثم. آلودگی هوا و تهدید حقوق کودک؛ رهیافتی بر دوگانه حق بر آموزش و حق بر سلامت. فصلنامه حقوق کودک. 1401; 4 (16) :1-12

URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-130-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 16 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حقوق کودک Child Rights Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645