[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
فرم‌ها::
ثبت نام::
ارسال مقاله::
تماس با ما::
گنجینه کتاب::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 14 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 4 شماره 14 صفحات 92-75 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله ناظران بر انواع زورگویی (بررسی موردی پایه هفتم مدارس پسرانه ناحیه 7 مشهد)
الناز دانائی راد ، علی ادبی
گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
چکیده:   (274 مشاهده)
زمینه و هدف: مداخله ناظران به معنی مداخله مستقیم یا غیر مستقیم شخصی است که در صحنه جرم حضور دارد، اما در آن دخیل نیست. یکی از مشکلات موجود در مدارس زورگویی یا قلدری است. مهم‌ترین سؤال این پژوهش آن است که چند درصد از افرادی که زورگویی‌ها را مشاهده کردند، در آن مداخله‌ای نداشتند و چه عواملی بر میزان مداخله یا عدم مداخله آن‌ها تأثیرگذار بوده است.
روش: تعداد 256 نفر از دانش‌آموزان ناحیه 7 مشهد به روش تصادفی انتخاب و برای سنجش تأثیر مداخله ناظران بر زورگویی از پرسشنامه 35 گویه‌ای محقق‌ساخته استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که تنها 6/18 درصد دانش‌آموزان مشاهده‌کننده زورگویی جسمانی مداخله متوسط یا زیاد داشته‌اند و اکثریت 4/81 یا مداخله نکردند یا کم مداخله کرده‌اند. در زورگیری اجتماعی نیز بیش از 84 درصد افراد مداخله نکرده یا مداخله کم داشته‌اند و تنها حدود 16 درصد دانش‌آموزان مداخله زیاد یا متوسط داشته‌اند. اوضاع در زورگویی کلامی اندکی بهتر است، ولی در اینجا هم بیش از 66 درصد جامعه آماری را افرادی که مداخله نکردند یا کم مداخله کردند، تشکیل می‌دهند و تنها یک‌سوم از جامعه آماری مداخله زیاد یا متوسط داشته‌اند. همچنین عوامل روانی مشوق مداخله اصول اخلاقی (1/80)، احساس رضایت از خود (1/80)، تحریک عواطف ناظر (7/79)، وظیفه مدنی (1/78) و رابطه با فرد (4/75) بود و در بین عوامل مانع، ابهام موقعیت (5/96)، بی‌تفاوتی اجتماع (7/95)، انتشار مسئولیت (9/94) و ارزیابی اجتماع (8/93) نقش داشته‌اند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش بیانگر این بود که اکثر دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند در زورگویی‌ها مداخله کمتری داشته باشند که این مورد را می‌توان در عوامل مانع‌شونده مداخله جستجو کرد.
واژه‌های کلیدی: زورگویی اجتماعی، زورگویی کلامی، زورگویی جسمی، مداخله ناظران
متن کامل [PDF 827 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/6/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Danayirad E, Adabi A. Investigating the Effect of Bystander Intervention on Types of Bullying (a Case Study of 7th Grade Boys Schools in the 7th District of Mashhad). Child Rights 2022; 4 (14) :75-92
URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-118-fa.html

دانائی راد الناز، ادبی علی. تأثیر مداخله ناظران بر انواع زورگویی (بررسی موردی پایه هفتم مدارس پسرانه ناحیه 7 مشهد). فصلنامه حقوق کودک. 1401; 4 (14) :75-92

URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-118-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 14 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حقوق کودک Child Rights Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645