[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
فرم‌ها::
ثبت نام::
ارسال مقاله::
کنگره و کنفرانس ها::
دریافت فایل چکیده مقالات::
گنجینه کتاب::
پیوندهای مرتبط::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 13 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 4 شماره 13 صفحات 46-35 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش کلینیک‌ها در آموزش دوره‌های حقوق کودک به والدین و سرپرستان قانونی با نگاهی به ماده 43 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان
سهیل خوشنودی
گروه حقوق اقتصادی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (670 مشاهده)
زمینه و هدف: کلینیک‌های حقوق کودک نهادهایی نوپا، دانش‌محور و کارکردی محسوب می‌شوند که از جهات مختلف و ضمن تعامل با کودکان، والدین و نهادهای گوناگون در جامعه، تأمین حقوق کودکان را با ابزارهای مختلف در دستور کار خود دارند. این مطالعه با هدف بررسی نقش کلینیک‌های مزبور در آموزش دوره‌های حقوق کودک به والدین و سرپرستان قانونی انجام گرفت.
روش: تحقیق حاضر یک مطالعه نظری به ‌روش توصیفی ـ تحلیلی بوده و روش جمع‌آوری اطلاعات آن به صورت کتابخانه‌‏ای است.
یافته‌ها: از مهم‌ترین جهات فلسفه وجودی کلینیک‌های حقوق کودک آموزش و فرهنگ‌سازی در رابطه با حقوق کودکان و انتقال مؤثر مفاهیم مندرج در اسناد بین‌المللی و قوانین و رویه‌های حقوقی داخلی پیرامون کودکان است. برای تثبیت و توسعه جایگاه کلینیک‌های حقوق کودک، اختیارات و بسترهای قانونی در کنار تخصیص امکانات و بودجه مناسب نیاز است. یکی از بسترهای مهمی که در قوانین فعلی برای پیوند و هم‌افزایی میان کلینیک‌ها و نظام قضایی و والدین و به ویژه سرپرستان قانونی فرزندخواندگان تمهید گردیده و می‌بایستی مورد توجه قرار گیرد، ماده 43 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است. بر این اساس قاضی رسیدگی‌کننده می‌تواند در موضوعات مشمول قانون در کلیه مراحل رسیدگی، والدین، اولیا یا سرپرست قانونی اطفال و نوجوان یا سایر اشخاص مرتبط با پرونده را ملزم به شرکت و اخذ گواهی دوره‌های آموزشی حقوق اطفال و نوجوانان کند.
نتیجه‌گیری: کلینیک‌های حقوق کودک می‌توانند در این زمینه ارائه دوره‌های آموزشی، نقش مهمی ایفا نموده و مرجع خدمات حقوقی باشند. توسعه ماده 43 قانون حمایت و استفاده از آن برای آموزش حقوق کودک به والدین در تمامی فرایندهای دادرسی مرتبط با کودکان و حتی خارج از چارچوب قضایی، امری مهم و ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: حقوق کودک، آموزش، کلینیک حقوق کودک، رسیدگی قضایی
متن کامل [PDF 599 kb]   (287 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/11/17 | پذیرش: 1401/1/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshnoodi S. The Role of Clinics in Teaching Child Rights Courses to Parents and Legal Guardians with a View to Article 43 of the Law on the Protection of Children and Adolescents. Child Rights 2022; 4 (13) :35-46
URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-109-fa.html

خوشنودی سهیل. نقش کلینیک‌ها در آموزش دوره‌های حقوق کودک به والدین و سرپرستان قانونی با نگاهی به ماده 43 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان. فصلنامه حقوق کودک. 1401; 4 (13) :35-46

URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-109-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 13 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حقوق کودک Child Rights Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710