گروه حقوق اقتصادی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (670 مشاهده)
زمینه و هدف:کلینیکهای حقوق کودک نهادهایی نوپا، دانشمحور و کارکردی محسوب میشوند که از جهات مختلف و ضمن تعامل با کودکان، والدین و نهادهای گوناگون در جامعه، تأمین حقوق کودکان را با ابزارهای مختلف در دستور کار خود دارند. این مطالعه با هدف بررسی نقش کلینیکهای مزبور در آموزش دورههای حقوق کودک به والدین و سرپرستان قانونی انجام گرفت. روش:تحقیق حاضر یک مطالعه نظری به روش توصیفی ـ تحلیلی بوده و روش جمعآوری اطلاعات آن به صورت کتابخانهای است. یافتهها:از مهمترین جهات فلسفه وجودی کلینیکهای حقوق کودک آموزش و فرهنگسازی در رابطه با حقوق کودکان و انتقال مؤثر مفاهیم مندرج در اسناد بینالمللی و قوانین و رویههای حقوقی داخلی پیرامون کودکان است. برای تثبیت و توسعه جایگاه کلینیکهای حقوق کودک، اختیارات و بسترهای قانونی در کنار تخصیص امکانات و بودجه مناسب نیاز است. یکی از بسترهای مهمی که در قوانین فعلی برای پیوند و همافزایی میان کلینیکها و نظام قضایی و والدین و به ویژه سرپرستان قانونی فرزندخواندگان تمهید گردیده و میبایستی مورد توجه قرار گیرد، ماده 43 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است. بر این اساس قاضی رسیدگیکننده میتواند در موضوعات مشمول قانون در کلیه مراحل رسیدگی، والدین، اولیا یا سرپرست قانونی اطفال و نوجوان یا سایر اشخاص مرتبط با پرونده را ملزم به شرکت و اخذ گواهی دورههای آموزشی حقوق اطفال و نوجوانان کند. نتیجهگیری:کلینیکهای حقوق کودک میتوانند در این زمینه ارائه دورههای آموزشی، نقش مهمی ایفا نموده و مرجع خدمات حقوقی باشند. توسعه ماده 43 قانون حمایت و استفاده از آن برای آموزش حقوق کودک به والدین در تمامی فرایندهای دادرسی مرتبط با کودکان و حتی خارج از چارچوب قضایی، امری مهم و ضروری به نظر میرسد.
Khoshnoodi S. The Role of Clinics in Teaching Child Rights Courses to Parents and Legal Guardians with a View to Article 43 of the Law on the Protection of Children and Adolescents. Child Rights 2022; 4 (13) :35-46 URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-109-fa.html
خوشنودی سهیل. نقش کلینیکها در آموزش دورههای حقوق کودک به والدین و سرپرستان قانونی با نگاهی به ماده 43 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان. فصلنامه حقوق کودک. 1401; 4 (13) :35-46