زمینه و هدف:یکی از دغدغههای نظامهای حقوقی در اغلب کشورهای جهان مسأله آموزش و تربیت نسل آینده است. در این میان کودکان به عنوان آیندهسازان دارای حقوقی میباشند که تکلیف اجرای آن بر عهده دولت و خانواده است. در این مطالعه حق بر آموزش و تربیت ضمن بررسی سند تحول و سند 2030 مورد بررسی قرار گرفت. روش:این تحقیق به شیوه توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای به انجام رسیده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که در مورد حق بر تربیت متون قانونی محدودی وجود دارد و برخی از این متون نیز قابل انتقاد و نیازمند بازنگری است. همچنین در مورد حق بر آموزش اصلیترین انتقاد وارده مسأله عدالت آموزشی و رایگانبودن آن است. نتیجهگیری:سند ۲۰۳۰ هرچند دارای نقاط مثبتی به نظر میرسد، لیکن به واسطه برخی چالشها، نیاز به بومیسازی و هماهنگی با فرهنگ ایرانی دارد.
Fotros S. Children’s Right to Upbringing and Education with a Focus on the Development Document and 2030 Agenda. Child Rights 2022; 3 (12) :25-37 URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-102-fa.html
فطرس شیما. حق کودکان بر تربیت و آموزش با نگاهی به سند تحول و سند 2030. فصلنامه حقوق کودک. 1400; 3 (12) :25-37