چالشهای حق بر آموزش در فرایند سنجش تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری و مبتلایان به اوتیسم (یک مطالعه موردی در شهر کرج)
|
محمود عباسی ، میثم کلهرنیا گلکار ، لیلا شیراوند منجانی |
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد بویین زهرا، بویین زهرا، ایران. |
|
چکیده: (121 مشاهده) |
زمینه و هدف: سنجش آمادگی تحصیلی در بدو ورود به مدرسه برای تعیین وضعیت و تشخیص نیازهای آموزشی و انطباق دورههای آموزش در مدرسه عادی یا استثنایی با شرایط کودک صورت میگیرد. این برنامه برای رسیدن به اهداف خود در نظام آموزش نیازمند اجرای صحیح است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مشکلات و چالشهای موجود در فرایند سنجش تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری و مبتلایان به اوتیسم با ملاحظه الزامات حق بر آموزش به انجام رسید.
روش: این تحقیق با استفاده از بررسیهای میدانی و ثبت شواهد ناشی از بررسی یک نمونه موردی در فرایند سنجش تحصیلی و همچنین بهرهگیری از اسناد کتابخانهای و منابع اینترنتی به انجام رسید.
یافتهها: عواملی نظیر اطلاعرسانی ناکافی، تراکم مراجعین، زمان کوتاه ارزیابی، طولانیشدن رسیدگی، جداسازی کودک از والدین، فقدان مشاوره و ارائه توضیح کافی، عدم حق اعتراض به نتیجه سنجش و بیتوجهی در نتیجه ارزیابی به زیرساختها و امکانات آموزشی در منطقه، چالشهایی را در فرایند سنجش تحصیلی خاصه برای کودکان دارای اختلالات یادگیری (به ویژه کودکان با اختلالات خفیف و عملکرد هوش مرزی که تشخیص وضعیت آنها و دوره آموزشی مناسب، از حساسیت بیشتری برخوردار میباشد)، ایجاد نموده است که خود به طور مستقیم یا غیرمستقیم کیفیت تحقق حق بر آموزش این کودکان را تحت تأثیر قرار میدهد.
نتیجهگیری: مشکلات موجود در فرایند سنجش تحصیلی میتواند زمینه امکان تصمیمگیریهای ناصحیح و غیرمنطبق با شرایط و امکانات موجود را برای کودکان دارای اختلالات یادگیری و مبتلایان به اوتیسم، در پی داشته باشد. با توجه به ابعاد و الزامات حق بر آموزش کودکان در اسناد داخلی و بینالمللی و اهمیت دریافت آموزش باکیفیت و مؤثر و تأمین منافع کودک، رفع نقایص و بهبود وضعیت کیفی سنجش تحصیلی دانشآموزان در بدو ورود به مدرسه ضروری به نظر میرسد. |
|
واژههای کلیدی: حق بر آموزش، سنجش تحصیلی، اختلالات یادگیری، کودکان مبتلا به اوتیسم |
|
متن کامل [PDF 624 kb]
(34 دریافت)
|
مروری: پژوهشي |
دریافت: 1400/7/17 | پذیرش: 1400/8/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|