[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
فرم‌ها::
ثبت نام::
ارسال مقاله::
تماس با ما::
گنجینه کتاب::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 11 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 3 شماره 11 صفحات 51-41 برگشت به فهرست نسخه ها
چالش‌های حق بر آموزش در فرایند سنجش تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری و مبتلایان به اوتیسم (یک مطالعه موردی در شهر کرج)
محمود عباسی ، میثم کلهرنیا گلکار ، لیلا شیراوند منجانی
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد بویین زهرا، بویین زهرا، ایران.
چکیده:   (264 مشاهده)
زمینه و هدف: سنجش آمادگی تحصیلی در بدو ورود به مدرسه برای تعیین وضعیت و تشخیص نیازهای آموزشی و انطباق دوره‌های آموزش در مدرسه عادی یا استثنایی با شرایط کودک صورت می‌گیرد. این برنامه برای رسیدن به اهداف خود در نظام آموزش نیازمند اجرای صحیح است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در فرایند سنجش تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری و مبتلایان به اوتیسم با ملاحظه الزامات حق بر آموزش به انجام رسید.
روش: این تحقیق با استفاده از بررسی‌های میدانی و ثبت شواهد ناشی از بررسی یک نمونه موردی در فرایند سنجش تحصیلی و همچنین بهره‌گیری از اسناد کتابخانه‌ای و منابع اینترنتی به انجام رسید.
یافته‌ها: عواملی نظیر اطلاع­رسانی ناکافی، تراکم مراجعین، زمان کوتاه ارزیابی، طولانی­شدن رسیدگی، جداسازی کودک از والدین، فقدان مشاوره و ارائه توضیح کافی، عدم حق اعتراض به نتیجه سنجش و بی‌توجهی در نتیجه ارزیابی به زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی در منطقه، چالش‌هایی را در فرایند سنجش تحصیلی خاصه برای کودکان دارای اختلالات یادگیری (به ویژه کودکان با اختلالات خفیف و عملکرد هوش مرزی که تشخیص وضعیت آن­ها و دوره آموزشی مناسب، از حساسیت بیشتری برخوردار می­باشد)،  ایجاد نموده است که خود به طور مستقیم یا غیرمستقیم کیفیت تحقق حق بر آموزش این کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
نتیجه‌گیری: مشکلات موجود در فرایند سنجش تحصیلی می‌تواند زمینه امکان تصمیم‌گیری‌های ناصحیح و غیرمنطبق با شرایط و امکانات موجود را برای کودکان دارای اختلالات یادگیری و مبتلایان به اوتیسم، در پی داشته باشد. با توجه به ابعاد و الزامات حق بر آموزش کودکان در اسناد داخلی و بین‌المللی و اهمیت دریافت آموزش باکیفیت و مؤثر و تأمین منافع کودک، رفع نقایص و بهبود وضعیت کیفی سنجش تحصیلی دانش­آموزان در بدو ورود به مدرسه ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: حق بر آموزش، سنجش تحصیلی، اختلالات یادگیری، کودکان مبتلا به اوتیسم
متن کامل [PDF 624 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/7/17 | پذیرش: 1400/8/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Kalhornia Golkar M, Shiravand Menjani L. Challenges Surrounding the Right to Education in the Educational Evaluation of Children with Learning Disorders and Autism (A Case Study in Karaj). Child Rights 2021; 3 (11) :41-51
URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-92-fa.html

عباسی محمود، کلهرنیا گلکار میثم، شیراوند منجانی لیلا. چالش‌های حق بر آموزش در فرایند سنجش تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری و مبتلایان به اوتیسم (یک مطالعه موردی در شهر کرج). فصلنامه حقوق کودک. 1400; 3 (11) :41-51

URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-92-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 11 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حقوق کودک Child Rights Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645