گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (577 مشاهده)
توجه جامعه بینالملل به مسأله کودکان معلولین و لزوم توانبخشی آنان برای بازیافت حداکثر توانایی ممکن، در اواسط قرن نوزدهم آغاز و این روند با فراز و نشیبهایی همچنان ادامه داشت تا اینکه در آغاز هزاره جدید میلادی با تصویب کنوانسیون حقوق معلولین در سال 2006 به اوج خود رسید. در این میان، مسأله حقوق اجتماعی و توانبخشی کودکان معلول از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از مسائل مهمیکه باعث میشود به حقوق اجتماعی و توانبخشی معلولین به طور خاص توجه شود، موقعیت متفاوتی است که معلولین در آن قرار گرفتهاند و در طول تاریخ این تفاوت سبب شده است که از حقوق خود محروم گردند. در قرن اخیر با وضع قوانین مختلف از سوی سازمانها و نهادهای بینالمللی در جهت حقوق معلولین گامهای مؤثری برداشته شده است و دولتها نیز با پیوستن به این قوانین که مهمترین آنها کنوانسیون حمایت از معلولین میباشد، حقوق معلولین را پذیرفتهاند، اما نکتهای که حائز اهمیت است، مبنای این قانونگذاریها و نیز چگونگی اجرای آنهاست، اینکه قوانین به درستی اجرا میشوند یا فقط روی کاغذ پذیرفته شدهاند. متأسفانه در فاصله تدوین و اجرای قوانین مذکور در کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران شکاف بزرگی مشهود است و تا رسیدن به آنچه در اسناد بینالمللی پذیرفتهایم، فاصله وجود دارد.
Tavassoli Naini M, Tabatabaie M, Jagir R. Study of Social Rights and Rehabilitation of Children with Disabilities in International instruments and Iranian Laws. Child Rights 2020; 1 (4) :61-83 URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-59-fa.html
توسلی نائینی منوچهر، طباطبایی مینو، جاگیری راحله. بررسی حقوق اجتماعی و توانبخشی کودکان معلول در اسناد بینالمللی و قوانین ایران. فصلنامه حقوق کودک. 1398; 1 (4) :61-83