[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
فرم‌ها::
ثبت نام::
ارسال مقاله::
کنگره و کنفرانس ها::
گنجینه کتاب::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 10 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 3 شماره 10 صفحات 27-15 برگشت به فهرست نسخه ها
گفتمان‌های حاکم بر کودکی و مطالعات کودکی: مروری بر جامعه ایرانی
مریم شعبان
دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (419 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسایی گفتمان­‌های مختلف در عرصه­ کودکی و مطالعات کودکی و همچنین کشف گفتمان غالب بر عرصه کودکی در جامعه­ ایران است.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش تحلیل اسنادی انجام شده است.
یافته‌ها: در این پژوهش، بعد از شناسایی گفتمان‌های مختلف در عرصه­ کودکی از منظر متفکران و متون مطرح در حوزه­ کودکی، به بررسی جامعه­ ایران پرداخته­ شده است؛ نتایج نشان می‌­دهند که در جامعه­ ایران از بین سه گفتمان، نیازها، حقوق و کیفیت زندگی، در عرصه­‌ی کودکی، گفتمان حقوقی مسلط است. بنابراین گفتمان غالب کودکی در جامعه­ ایران معاصر، گفتمان حقوقی است.
نتیجه‌گیری: سلطه­ گفتمان حقوقی بر کودکی و مطالعات کودکی در ایران، منجر به ایجاد جبرهای ساختاری و مطالبات مردمی برای حمایت حقوقی بیشتر از کودکان شده است. مهمترین وضعیت ساختاری و کنشی در گفتمان حقوق کودک در ایران، شکل‌گیری ساختار مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و گسترش انجمن­ های حمایت از کودکان و حقوق آن­ها در ایران است.
واژه‌های کلیدی: مطالعات کودکی، حقوق کودک، جامعه‌شناسی کودکی، گفتمان‌های کودکی
متن کامل [PDF 691 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1400/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sha’ban M. Dominant Discourses on Childhood and Childhood Studies: A Review of Iranian Society. Child Rights 2021; 3 (10) :15-27
URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-22-fa.html

شعبان مریم. گفتمان‌های حاکم بر کودکی و مطالعات کودکی: مروری بر جامعه ایرانی. فصلنامه حقوق کودک. 1400; 3 (10) :15-27

URL: http://childrightsjournal.ir/article-1-22-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 10 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حقوق کودک Child Rights Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660