Child Rights Journal
فصلنامه حقوق کودک
Child Rights
Literature & Humanities
http://childrightsjournal.ir
1
admin
2717-2600
10
8
10.52547/childrights
14
8888
13
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
3
12
online
1
fulltext
fa
حق کودکان بر تربیت و آموزش با نگاهی به سند تحول و سند 2030
Children’s Right to Upbringing and Education with a Focus on the Development Document and 2030 Agenda
پژوهشي
Original Article
<div style="text-align: justify;"><span style="line-height:2;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="AR-SA"><span style="color:#03695f">زمینه و هدف:</span></span></b> <span lang="FA">یکی از دغدغههای نظامهای حقوقی در اغلب کشورهای جهان مسأله آموزش و تربیت نسل آینده است. در این میان کودکان به عنوان آیندهسازان دارای حقوقی میباشند که تکلیف اجرای آن بر عهده دولت و خانواده است. در این مطالعه حق بر آموزش و تربیت ضمن بررسی سند تحول و سند 2030 مورد بررسی قرار گرفت. </span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="AR-SA"><span style="color:#03695f">روش:</span></span></b> <span lang="FA">این تحقیق به شیوه توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه­ای به انجام رسیده است</span><span lang="AR-SA">.</span><span lang="FA"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="AR-SA"><span style="color:#03695f">یافتهها:</span></span></b><span lang="AR-SA"> یافته­ها نشان داد که </span><span lang="FA">در مورد حق بر تربیت متون قانونی محدودی وجود دارد و برخی از این متون نیز قابل انتقاد و نیازمند بازنگری است. همچنین در مورد حق بر آموزش اصلیترین انتقاد وارده مسأله عدالت آموزشی و رایگانبودن آن است.</span></span></span><br>
<b><span dir="RTL" lang="AR-SA"><span style="color:#03695f">نتیجهگیری:</span></span></b> <span dir="RTL" lang="FA">سند ۲۰۳۰ هرچند دارای نقاط مثبتی به نظر می­رسد، لیکن به واسطه برخی چالش­ها، نیاز به بومیسازی و هماهنگی با فرهنگ ایرانی دارد</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="line-height:2;"><span style="background:#f4fefe"><b><span style="color:#03695f">Background and Aim: </span></b>One of the issues of concern to legal systems in most countries of the world is the education of the future generation. In the meantime, children as future builders have rights that the government and family are responsible for implementing. In this study, the right to education and training was examined while reviewing the Development Document and the 2030 Document<span lang="EN">.</span></span><br>
<span style="background:#f4fefe"><b><span style="color:#03695f">Method:</span></b> This research has been done in a descriptive way using library resources<span lang="EN">.</span></span><br>
<span style="background:#f4fefe"><b><span style="color:#03695f">Results:</span></b><b> </b>The findings showed that there is limited legal literature on the right to education and some of these texts can be criticized and need to be revised. Also, regarding the right to education, the main criticism is the issue of educational justice and its freeness<span lang="EN">.</span><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span><br>
<span style="background:#f4fefe"><b><span style="color:#03695f">Conclusion:</span></b><b> </b>Although the 2030 Agenda seems to have positive points, due to some challenges, it needs localization and coordination with Iranian culture<span lang="EN">.</span><span dir="RTL" style="font-family:"Times New Roman","serif"" lang="AR-SA"></span></span></span><br>
<br>
<span style="line-height:115%"><b><span style="line-height:115%">Please cite this article as:</span></b></span><br>
<span style="line-height:115%"><span style="line-height:115%">Fotros SH. Children’s Right to Upbringing and Education with a Focus on the Development Document and 2030 Agenda. Child Rights Journal. 2022; 3(12): 25-37.</span></span></span></span></div>
حقوق کودک, تربیت, آموزش, سند 2030
Child Rights, Upbringing, Education, 2030 Agenda
25
37
http://childrightsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-67&slc_lang=fa&sid=1
Shima
Fotros
شیما
فطرس
shima_ecol@yahoo.com
1003194753284600509
1003194753284600509
Yes
Department of Criminal Law and Criminology, University of Qom, Qom, Iran.
گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه قم، قم، ایران.