:: دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 131-99 برگشت به فهرست نسخه ها
رهیافت‌های حقوقیِ حمایت از کودکان در برابر خشونت در محیط‌های آموزشی
محمدمهدی مقدادی ، محمدمهدی بادامی
دانشکده حقوق، دانشگاه مفید، قم، ایران.
چکیده:   (259 مشاهده)
آموزش و پرورش به عنوان حقی اساسی از حقوق انسانی کودکان، نمایانگر توسعه جوامع انسانی و رشد و تعالی کودکان در جوامع امروزی می‌باشد. بی‌تردید محیط‌های آموزشی در راستای تحقق چنین حقی باید از فضایی امن و مطلوبی جهت افزایش سلامت روانی کودکان در فراگیری دانش و تحقق تربیت و پرورش آنان برخوردار باشد. لیکن با وجود رویکردهای تربیتی و اصلاح‌محور نسبت به رفتار کودکان و برقراری نظم و انضباط در فضای حاکم بر آموزش، پدیده خشونت در چنین محیط‌هایی به طور فزاینده‌ای گسترش پیدا نموده است. از این رو در این پژوهش، با بررسی و تبیین خشونت علیه کودکان در محیط‌های آموزشی بر اساس اسناد نظام بین‌الملل حقوق بشر و همچنین معیارهای نظام حقوقی ایران نسبت به حق کودکان و حمایت از آنان، راه‌کارهایی را در جهت مقابله و پیشگیری از بروز چنین پدیده‌ای در محیط‌های آموزشی ارائه گردیده است.
واژه‌های کلیدی: کودکان، خشونت، حمایت، محیط آموزشی، حقوق بشر
متن کامل [PDF 491 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/1/23 | پذیرش: 1398/4/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها