:: دوره 2، شماره 6 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 2 شماره 6 صفحات 108-89 برگشت به فهرست نسخه ها
حقوق کودک در مقیاس اوتیسم؛ (بسترها و برنامه‌ها)
محمود عباسی ، زهرا پورسینا ، میثم کلهرنیاگلکار
گروه روانشناسی، عضو هیأت مدیره شرکت سنجش­‌گران نسل جوان، تهران، ایران.
چکیده:   (256 مشاهده)
اختلال طیف اوتیسم یا درخودماندگی، ناهنجاریِ روانشناختیِ شاخصِ معاصر است. مبتلایان در وجوهِ ارتباط، تعامل اجتماعی و رفتار، بسته به شدت بیماری، دچار نقصان عملکرد هستند و عموماً بیشینه­‌ها و کمینه­‌های رفتاری، روند عادی و متعادل زیست خانوادگی- اجتماعی را برای آنان با مشکلات جدی مواجه می‌­نماید. سیر صعودی و رشد محسوس آمار تشخیصی کودکان مبتلا در چند سال اخیر، زنگ هشدار لزوم تبیین برنامه­‌ها و اقدامات هدفمند در حوزه مدیریت سلامتِ جامعه اوتیسم در عرصه نظام حقوق سلامت را به صدا درآورده است. از اهمّ وجوه نیازمند اهتمام، حمایت خاص از کودکان مبتلا به اوتیسم بر مبنای اصول کلی حقوق کودک و منطبق با وضعیت ویژه این کودکان است. در حال حاضر از حیث فقدان پوشش بیمه‌­های درمانی، امکانات ناکافی تشخیص و توانبخشی، عدم توجه به حق آموزش و برخورداری از شرایط متناسب با وضعیت، لزوم استقرار سیستم هدایت و مشاوره والدین و حمایت از استانداردهای زیستیِ کودکان مبتلا در بستر خانواده و اجتماع، چالش­‌های جدی فراروی مبتلایان به اوتیسم و خانواده­‌های آنان، قرار داده است. بر این مبنا، تنقیح نظریِ اصول حقوق کودک با گزاره­ی کودکان مبتلا به اوتیسم، جهت تمهید زیرساخت­‌ها و ملزومات تأمین حقوق بنیادین این کودکان به ویژه در دو فاز سلامت و آموزش در نظام داخلی، امری ضروری به نظر می‌­رسد.
واژه‌های کلیدی: اوتیسم، حقوق کودک، حقوق بنیادین، حق بر سلامت، حق آموزش
متن کامل [PDF 710 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/11/6 | پذیرش: 1399/3/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 6 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها