دوره 4، شماره 14 - ( تابستان 1401 )
جلد 4 شماره 14 صفحات 48-29
برگشت به فهرست نسخه ها
رویکرد حمایتی حقوق ایران به بزهدیدگی اطفال و نوجوانان در فضای مجازی (با تأکید بر قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب 1399)
محمود عباسی
،
هادی مرسی
،
سیداسماعیل فخرالساداتی
گروه حقوق، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه میبد، میبد، ایران.
چکیده:
(1912 مشاهده)
زمینه و هدف:
رشد روزافزون و دگرگونی جرائم موجود در فضای مجازی و گستردگی پیامدهای منفی و مضر ناشی از آنها موجب آسیبهای جسمانی، روانی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی به اطفال و نوجوانان میگردد. از این رو لازم است علاوه بر قوانین و مقررات ماهوی و شکلی که به طور عام برای حمایت از تمامی بزهدیدگان وضع شده است، قوانین ویژهای با توجه به شرایط و اوضاع و احوال خاص بزهدیدگان اطفال و نوجوان، برای حمایت از آنان وضع نمود. هدف نوشتار حاضر تحلیل نوآوریهای مواد قانونی و امکان تسری آنها به حوزه بزهدیدگی کودکان در فضای مجازی و کشف کاستیها و ارائه پیشنهادها در این زمینه است.
روش:
تحقیق حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به انجام رسیده است.
یافتهها:
گرچه مقنن ایران تحت تأثیر آموزههای بزهدیدهشناسی اطفال و نوجوانان و آگاهی از شرایط خاص آنها با «قانون حمایت از اطفال و نوجوانان»، به حمایتهایی از قبیل تبیین وضعیت مخاطرهآمیز طفل یا نوجوان، تشکیل دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان و وضع وظایفی برای نهادها و دستگاههایی همچون سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای حمایت از اطفال و نوجوانان و بهرهمندی از مددکار اجتماعی بهزیستی پرداخته، لیکن از حمایت ویژه آنها در فضای مجازی غافل مانده است
.
نتیجهگیری:
نظام حقوق کیفری در دو سطح پیشگیری از بروز آسیب علیه اطفال و نوجوانان و حمایت از آنها، نیازمند اتخاذ تدابیری در راستای حفاظت از کودکان در برابر تهدیدات ناشی از فضای مجازی است.
واژههای کلیدی:
فضای مجازی
،
اطفال و نوجوانان
،
بزهدیدگی
متن کامل
[PDF 634 kb]
(750 دریافت)
نوع مطالعه:
پژوهشي
|
دریافت: 1401/3/23 | پذیرش: 1401/5/17
بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 14 - ( تابستان 1401 )
برگشت به فهرست نسخه ها