|
حق کودکان بر تربیت و آموزش با نگاهی به سند تحول و سند 2030
|
شیما فطرس  |
| گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه قم، قم، ایران. |
|
|
چکیده: (1199 مشاهده) |
زمینه و هدف: یکی از دغدغههای نظامهای حقوقی در اغلب کشورهای جهان مسأله آموزش و تربیت نسل آینده است. در این میان کودکان به عنوان آیندهسازان دارای حقوقی میباشند که تکلیف اجرای آن بر عهده دولت و خانواده است. در این مطالعه حق بر آموزش و تربیت ضمن بررسی سند تحول و سند 2030 مورد بررسی قرار گرفت.
روش: این تحقیق به شیوه توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای به انجام رسیده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که در مورد حق بر تربیت متون قانونی محدودی وجود دارد و برخی از این متون نیز قابل انتقاد و نیازمند بازنگری است. همچنین در مورد حق بر آموزش اصلیترین انتقاد وارده مسأله عدالت آموزشی و رایگانبودن آن است.
نتیجهگیری: سند ۲۰۳۰ هرچند دارای نقاط مثبتی به نظر میرسد، لیکن به واسطه برخی چالشها، نیاز به بومیسازی و هماهنگی با فرهنگ ایرانی دارد. |
|
| واژههای کلیدی: حقوق کودک، تربیت، آموزش، سند 2030 |
|
|
متن کامل [PDF 842 kb]
(540 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/7/25 | پذیرش: 1400/10/15
|
|
|
|
|
|