:: دوره 3، شماره 12 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 3 شماره 12 صفحات 37-25 برگشت به فهرست نسخه ها
حق کودکان بر تربیت و آموزش با نگاهی به سند تحول و سند 2030
شیما فطرس
گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران.
چکیده:   (1199 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از دغدغه‌های نظام‌های حقوقی در اغلب کشورهای جهان مسأله آموزش و تربیت نسل آینده است. در این ‌میان کودکان به عنوان آینده‌سازان دارای حقوقی می‌باشند که تکلیف اجرای آن بر عهده دولت و خانواده است. در این مطالعه حق بر آموزش و تربیت ضمن بررسی سند تحول و سند 2030 مورد بررسی قرار گرفت.
روش: این تحقیق به شیوه توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه‌­ای به انجام رسیده است.
یافته‌ها: یافته‌­ها نشان داد که در مورد حق بر تربیت متون قانونی محدودی وجود دارد و برخی از این متون نیز قابل انتقاد و نیازمند بازنگری است. همچنین در مورد حق بر آموزش اصلی‌ترین انتقاد وارده مسأله عدالت آموزشی و رایگان‌بودن آن است.
نتیجه‌گیری: سند ۲۰۳۰ هرچند دارای نقاط مثبتی به نظر می‌­رسد، لیکن به واسطه برخی چالش‌­ها، نیاز به بومی‌سازی و هماهنگی با فرهنگ ایرانی دارد.
واژه‌های کلیدی: حقوق کودک، تربیت، آموزش، سند 2030
متن کامل [PDF 842 kb]   (540 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/7/25 | پذیرش: 1400/10/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 12 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها